Pages

Saturday, November 23, 2013

KU TEMUI SEBUAH MUTIARA


Alhamdulillah,
sehingga ke saat ini Allah masih memanjangkan usia,
memberi peluang untuk bernafas dengan udara percuma pemberianNya,
tiada cagaran,tiada cukai mahupun dengan nilai apa sekalipun.

Alhamdulillah,
Aku berjaya menjengah ke semester 3 pengajianku,
setiap semester,mempunyai coretan kisah yang tersendiri,
pahit,manis,tawar,masin,masam..
semuanya dah menjadi "ramuan masakan" pengalaman hidup aku..
Sementara pengajian semester ini berbaki hanya dalam 3 minggu,
Aku nak sisipkan sedikit rasa dan cerita yang aku akan kenang..

Satu perkataan yang aku boleh ungkap untuk semester ini ialah "KEMATANGAN"
Banyak benda yang aku lalui sepanjang sem ni,
Aku rasa aku banyak sangat ber'mujahadah',
Dari rasa ke rasa,
Dari peristiwa ke peristiwa,
dari satu keadaan ke satu keadaan,
Semuanya mengajar aku untuk lebih matang.

Hanya Allah yang tahu,
betapa peritnya aku hadapi semua tu,
Aku akui,
Terlalu banyak perkara yang aku pendam,
Terlalu banyak hal yang aku diam,
Terlalu banyak peristiwa yang terakam.

Sampailah satu saat,
Aku betul-betul rasa aku nak lari dari semua,
Tapi aku tak tahu macam mana nak meloloskan diri,
Nak tak nak aku kena berdepan juga.

Dalam sibuk aku fikir masalah sendiri,
Aku terlupa yang aku ada tanggungjawab,
Tanggungjawab pada umat,
Kalau aku sibuk memikirkan "penyakit" aku yang tak sudah-sudah,
siapa pula yang nak merawat penyakit umat?

Menyedari tanggungjawab tu,
Aku cuba untuk bangkit,
Aku bertawasul pada Allah,
Seandainya apa yang aku lakukan ini Kau redha dengannya,
Maka Kau permudahkanlah segala urusanku,
Kau leraikanlah kekusutan dimindaku,
Kau kurniakanlah ketenangan kepadaku,
Kau tunjukkanlah jalan yang benar untuk aku tuju..

Alhamdulillah,sekarang..
Aku lebih tenang,
Aku lebih matang,
Aku tahu setiap perkara adalah dari Dia,
Setiap perkara ada hadafnya,ada hikmahnya,
Dia nak tengok sejauh mana kebergantungan aku pada Dia.
Akhirnya..aku temui MUTIARA itu :') 




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.