Pages

Monday, May 6, 2013

SAYA SAYANG MALAYSIA

5 Mei 2013,
Rakyat Malaysia yg berumur 21 tahun ke atas,
dikira layak untuk mengundi.
dan AKU?
Aku pada tarikh ini baru berusia 20 tahun 3 bulan 23 hari,
Belum layak untuk mengundi.

ARGHHH!
aku frust!
time tu la aku rasa macam nak salahkan perlembagaan,
"pasai pa angpa letak syarat layak mengundi 21 tahun,awat bkn 20?"
"ang ingat budak2 umoq 20 ni tak matang ka?"
aku membentak dalam hati.
Masa tu,ramai sangat orang yang seolah-olah memperlekehkan kami yang dikira 'belum cukup umur' ni.
sebab apa?
sebab di antara kami,
ada yang lantang bercakap pasal politik,
ada yang sibuk berhujah dengan rakan sebaya tentang kondisi politik negara,
ada yang berkejar sana-sini,tolong kempen untuk PRU,
tak kurang jugak yang sibuk update stautus,upload poster,tukar DP kt FB.

Bagi aku,
tak ada had umur untuk berpolitik,
tak ada limit untuk mengutarakan pendapat tentang politik,
tak ada batas untuk berkongsi maklumat tentang politik.
Kerana apa?
kerana kita cakna tentang keadaan sekeliling kita,
kita tahu apa yang berlaku dalam negara kita,
kita tahu apa yang pemimpin kita lakukan,
kita tahu perkara apa yang harus kita contohi dari pemimpin kita,
kerana kita sayang negara KITA =)
SAYA SAYANG MALAYSIA!!!


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.