Pages

Friday, June 8, 2012

SEUTAS TASBIH

bismillah ar-rahman ar-rahim..


tajuk nampak simple kan?
tak tahulah kenapa hati ni melonjak-lonjak nak buat entry ni



nampak gambar ni?
tiba-tiba terdetik nak buat entry yang berkaitan dengan tasbih
bukan apa sangat pun,tapi sekadar ingin berkongsi pendapat dengan anda semua
apa nilai seutas tasbih pada saya

tak tahulah kenapa masa nak dekat akhir2 sem 2
ada rasa macam nak sangat memiliki tasbih
nak sangat genggam tasbih setiap masa

# 2010

alkisah...
dulu, masa form 5 
pernah bawak tasbih pergi hostel,
setiap hari bawak pergi kelas,
sementara tunggu cikgu masik kelas, 
'main-main' la dengan tasbih tu
entah kenapa,rasa tenang je bila dapat 'main-main' dengan tasbih tu,
masa nak tidur pun selalu juga 'main-main',
sampai lah lena..

satu hari,
bila hari minggu,macam biasa ada gotong-royong asrama
kami-kami pun kemas lah apa yang patut kat asrama tu,
dah habis,balik dorm buka loker,capai tasbih..
entah macam mana,tasbih tu berderai macam tu je..PUTUS..
Ya Allah,rasa sedih sangat waktu tu,tak tahu nak kata macam mana
habis butir-butir tasbih tu jatuh berterabur kat lantai dorm.
kawan-kawan terkejut,cuba nak tolong
"apa yang putus ni?"
"err..tak ada pape,terima kasih"sambil mengutip butir-butir dari tangannya.
tak tahu kenapa tak nak bagi tahu yang benda tu adalah tasbih

sejak dari itu,
hati ini semakin resah,gelisah,kadang-kadang ada rasa takut,sedih..
rasa macam tak ada kekuatan,
entah kenapa tasbih tu boleh terputus macam tu je
mungkin ada hikmah,
Allah tak nak bagi aku riyak dalam berzikir kepada DIA
bukanlah nak kata orang tasbih tu nak menunjuk-nunjuk
tapi,mungkin perasaan itu yang lahir dari hati kecil aku
Jadi,daripada ada rasa riyak,lebih baik tasbih tu putus.
zikir dalam hati je..orang tak nampak tapi Allah nampak,
Ya Allah,terima kasih atas peringatan ini..


# 2012

kebetulan sebelum final
kelas tutorial nak buat tukar2 hadiah
yang tak bestnye,campur laki perempuan
sebelum tu kena tulis kita nak apa (3 benda),yang ni lagi tak best
sebab apa?sebab kalau dah kena tukar2 hadiah dengan lelaki
aku memang tak tahu nak mintak apa
masa tu pun dengan terpaksa tulis lah 
-jam tangan(tak nak pun sebenarnya)
-buku islamik
-tak kisahlah apa2,ikut ikhlas hati
dengan harapan,jangan sampai dapat kat budak laki,
lepas tu kawan suruh bacakan apa kita dapat,
ok,aku dapat yang perempuan punya(sebab ada nama kat kertas tu)
alhamdulillah,at least tak de pelik2 mintanya
ni ade yang minta selipar jepunlah,kod bersiri utk ape ntah (rupa2nya tiket flight nak balik kedah je ponn)

DAN..bila semua dah habis baca apa yang diorang dapat
aku terperasan..aik,mana kertas yang aku tulis?
tak dengar pun orang sebut..
kebetulan time tu,ada seorang budak laki tak ada
hrmmm,dah keluar kelas baru sedar pasal tu
Allah,kenapa lah budak laki juga yang dapat..
Kalau perempuan bolehlah nak tolerate minta benda yang aku nak sangat...TASBIH

Ok,sekarang dah tahu siapa dapat nama aku
tiba2 dapat text "nama kau aku yang pegang,aku tukar dengan budak yang dapat nama kau,dia nak ambil nama dia sendiri dari aku,so kitorang tukar".
pulak dahh..dalam hati,kenapa lah mesti engkau juga yang tukar (sebab budak ni selalu kena gosip dengan aku)..adehh,tension!!
ada rasa sedih sebab tak dapat minta apa yang aku nak.

jeng..jeng..jeng..
ok seriusly memang terkejut bila dah dapat hadiah dari budak tu
nak tahu apa hadiahnya???



 tudia!!!mana tak terkejut..
boleh pulak dapat hadiah ni,
mula2 try jugak bkak lepas dia bagi
sekali dia balut kulit buku ni dengan surat khabar..hailaa~~
katanya,kawan dia salah beli..ok,fine..
terima jela,dah orang bagi..
aku pun tak tahu boleh baca ke tidak buku ni..
yang paling sedih,aku tak dapat yang aku nak..

Back to the story,
ingat kepada DIA sang pencipta bukan hanya sekadar pada seutas TASBIH.
malah ia lebih daripada itu
setiap detik,masa dan ketika 
adalah waktu untuk kita mengingatiNYA.
  
"dan sebutlah nama tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut,dan dengan tidak mengeraskan suara.di waktu pagi dan petang,dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai " (surah al-A'raaf : 205)

sekarang Tasbih yang terputus tu,mama dah sambungkan balik
tahu tak?butir2 tu cukup tak kurang pun walaupun bertabur-tabur dulu
Alhamdulillah,mujur simpan dalam bekas..
Ya Allah,terima kasih untuk segala-galanya..
SUBHANALLAH!!ALHAMDULILLAH!!ALLAHUAKBAR!!


*P/S :Kalau diizinkan saya nak TASBIH yang kukuh dan utuh menjadi mahar saya.cukup dengan itu..Moga Allah izinkan!!^_^