Pages

Saturday, November 5, 2011

..: ONLY HOPE :..

There's a song that's inside on my soul,
It's the one that I tried to write over and over again,
I'm awake in the infinite cold,
But YOU sing to me over and over and over again.

So I lay my head back down,
and I lift my hand and pray,
to be only YOURS I pray, to be only YOURS
I know now YOUR my only hope.

Sing to me the song of the star,
Of YOUR galaxy dancing and laughing and laughing again,
When it feels like my dreams so far,
Sing to me of the plan that YOU have for me over again.

So I lay my head back down.
and I lift my hand and pray,
to be only YOURS I pray, to be only YOURS,
I know now YOUR my only hope.

I give YOU my destiny,
I'm giving YOU all of me,
I want YOUR symphony, singing in all that I'am,
At the top of my lungs, I'm giving in back.

So I lay my head back down.
and I lift my hand and pray,
to be only YOURS I pray, to be only YOURS,
I know now YOUR my only hope.


Lihat bait-bait lirik di atas, saya petik dari satu drama korea "DREAM HIGH".Oh ye,saya bukan fanatik korean movie @ drama,K-pop,wonder girls and so on. Kebetulan 'tertengok'..Saya tertarik dengan bait-bait lagu yang dinyanyikan Go Hye Mi "ONLY HOPE".Saya cuba melihat lirik lagu tersebut,ternyata lirik ini bersifat "harapan".Ye,memang kita lihat penyanyi asalnya bukan seorang muslim, Mandy Moore.Bukan itu hal yang saya nak ketengahkan tapi berkenaan "Harapan".

..HARAPAN DENGAN KEYAKINAN..

Harapan bersama dengan keyakinan atau harapan bersama angan-angan, ialah dua perkara yang berbeza. Apa bezanya?.Harapan bersama dengan keyakinan bermakna kita yakin perkara yang diharapkan akan berlaku. Kita sebagai umat Islam, dalam melakukan perkara seharusnya meletakkan keyakinan kita kepada yang lebih berkuasa,iaitu Allah.

“Allah tidak ada Ilah melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Siapakah yang dapat memberi syafa’at di sisi Allah tanpa izin-Nya, Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.” (Q.s.,al-Baqarah:255)

Sebagaimana orang-orang kafir mempercayai Tuhan mereka,mengapa kita juga tidak boleh mempercayai TUHAN kita?.Saya bukanlah orang yang layak membicarakan soal akidah dan tauhid.Maaf,ilmu saya masih banyak lagi yang kurang.Cuma apa yang saya nak bawa kepada pembaca sekalian,kita seharusnya meletakkan keyakinan 100% terhadap Allah. Dengan keyakinan yang sedemikian, kita akan sentiasa berlapang dada seandainya diri kita diuji.Sebagai contoh,seandainya kita diuji dengan musibah, kita yakin bahawa musibah yang ditimpakan mempunyai hikmah. Percaya kata-kata saya,serahkan segala-galanya pada Allah. Tawakal terletak dihujung usaha. Dari sekecil-kecil perkara hinggalah sebesar-besar perkara.Yakinlah bahawa Allah punya rencanaNYA yang tersendiri,berlapang dada lah dalam menerimanya.

Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.(Al-baqarah 2:214)

Lihat,Allah sendiri menyatakan dalam kalamNya. Teringat kata-kata Catriona Ross sewaktu dia menghadirkan diri ke kampus saya dalam program bicara siswi. "Akak bersyukur sebab Allah uji akak dengan semua yang akak lalui,sebab akak yakin segala ujian yang Allah berikan pada akak tanda Allah nak angkat darjat kita kepada darjat yang lebih tinggi". Ya,itulah dia kata-kata yang paling saya gemar!.Allah uji kita kerana DIA hendak mengangkat darjat kita.Beruntunglah bagi orang-orang yang mempercayainya.

Akhirul kalam,letakkanlah kepercayaan setinggi-tingginya kepada Allah dalam apa jua perkara.Jangan sesekali kita beburuk sangka dengan apa yang Allah rencanakan buat kita.Moga post ini dapat memberikan sesuatu yang manfaat buat diri dan pembaca sekalian,wallahua'lam...Allah is my only hope...=)


So I lay my head back down
and I lift my hand and pray,
to be only YOURS I pray, to be only YOURS,
I know now YOUR my only hope.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.