Pages

Wednesday, December 22, 2010

TAK KENAL MAKA TAK CINTA!

SUBHANALLAH!ALHAMDULILLAH!LAILAHAILLALLAH!ALLAHUAKBAR!

Tujuh lautan sekalipun tak mampu menjadi tinta untuk menulis pujian yang selayaknya bagi Allah SWT. Dialah sumber kekuatan, sumber pergantungan, sumber rezeki, sumber kecintaan, dan sumber perundangan. Hidup dan mati hanya untuk-Nya semata-mata. Selawat dan salam buat Rasulullah SAW, para sahabat dan pewaris perjuangan baginda sepanjang zaman.

RASULULLAH pernah mengajar sepotong doa yang berbunyi...

“Ya Allah, aku menyerahkan diri kpd-Mu dan aku menyerahkan urusanku kpd-Mu dan aku menyerahkan kekuatanku kpd-Mu kerana takut dan cinta pada-Mu. Tidak ada tempat berlindung , tidak ada tempat untuk lari daripada-Mu melainkan kpd-Mu. Aku percaya kpd kitab yg Engkau turunkan kpd Nabi yg Engkau utuskan.” (hadis riwayat Bukhari)

Bait-bait doa diatas menunjukkan kepada kita bahawa segala-gala urusan mahupun pekerjaan hendaklah 100% pergantungan kepada ALLAH. Namun AWAS!,hal ini tak bermakna kita bergantung semata-mata tanpa sebarang usaha.Ada juga firman ALLAH dalam Al-Quran yang bermaksud,

Yang demikian (siksaan) itu adalah karena sesungguhnya Allah sekali-kali tidak akan merubah sesuatu nikmat yang telah dianugerahkan-Nya kepada sesuatu kaum, hingga kaum itu merubah apa yang ada pada diri mereka sendiri, dan sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui (Surah Al-Anfaal 8:53 )

Dari sudut analoginya, ibarat kita bekerja dengan seorang
majikan, tanpa kita melakukan pekerjaan, bagaimana majikan hendak berikan
upah?.Silap hari bulan, kita dapat cuti berpanjangan(buang kerja).Begitulah Allah, sungguhpun DIA berkuasa, tapi DIA tidak menjadikan kita sia-sia. Biarlah sebagai hambaNYA dapat merasakan penat lelah,susah payah membanting tulang dan bekerja keras.Kerana apa?..kerana ganjaran yang kita peroleh barulah terasa nikmatnya. Saya yakin, hanya insan yang pernah berusaha sahaja yang merasai nikmat yang saya katakan. Namun, bukan 'usaha' yang ingin saya pertengahkan.Apa yang saya ingin bicarakan sebenarnya tentang 'CINTA'.Cinta? pasti ada yang tersenyum membacanya.Ya,cinta memang fitrah, memang tak dapat disangkal lagi. Tapi, harus diingat, siapa sebenarnya pencipta 'CINTA'?.Lihatlah, rasailah betapa besar dan agungnya 'CINTA' Sang pencipta segala 'CINTA'.Tapi, mengapa ada yang tidak menyedari hakikat 'ceritera cinta'. Jika sememangnya ada yang pakar mengenai 'CINTA SEJATI',buktikanlah. Sedarlah, dalam menggapai segala cinta, cinta yang sebenar-benarnya cinta ialah cinta kepada ALLAH SWT." Tapi bagaimana kalau hendak bercinta dengan ALLAH?,kitakan tak nampak ALLAH". Benar,kita tak mampu melihat ALLAH dengan mata, tapi kita boleh kenal ALLAH,kita boleh beriman dengan segala zatNYA . Pepatah Melayu ada mengatakan, tak kenal maka tak cinta.


BAGAIMANA HENDAK MENGENALI ALLAH?


1. Mengenal Allah s.w.t adalah fardhu Ain atas tiap-tiap mukallaf dengan mengetahui namaNya dan sifat-sifatNya yang bertepatan dengan syarak yang berlandaskan ajaran para Nabi dan Rasul.

2. Nama-nama Allah s.w.t (Al-Asma ‘ul-Husna) dan sifat-sifat yang Maha Besar dan Maha Tinggi. Nama Allah s.w.t yang lebih masyhur di antara segala nama-namaNya ialah Allah, disebut lafaz Al-Jalalah (Lafaz yang Maha Besar) dan yang lain daripada ini diketahui melalui Al-Quran dan Al-Hadith. Semuanya sentiasa menjadi sebutan umat Islam contohnya Ar-Rahman, Ar-Rahim, Al-Quddus, As-Salam, Al-Mukmin.



Serba sedikit yang ingin dikongsi.Mungkin tidak seberapa mantap cara-cara untuk mengenal 'CINTA ALLAH'.Tapi lihat pada realiti sekarang apabila seseorang ditimpa musibah, barulah sedar tentang wujudnya ALLAH.Saya akui saya juga seperti yang dinyatakan, kita amat mudah untuk melupakanNYA tetapi DIA tak pernah lupakan hambaNYA. Tidak pula DIA, ambil segala nikmat yang dikurniakan tatkala DIA tahu hambaNYA telah lupa padaNYA.Sungguh agung cintaNYA kepada kita.ALLAHUAKBAR!


Secebis peringatan yang tidak seberapa sebagai peringatan buat diri ini yang seringkali alpa pada 'CINTA-NYA'.maaf seandainya ada hati yang terguri,ada rasa yang menghiris,sesungguhnya saya hanya insan biasa.Wallahua'lam.


TUHAN ku harapkan,
kepadaMU keampunan,
keredaan,kasih sayang,
kehidupan terpelihara.

Hati yang dahaga,
mengharapkan sinar cinta,
nur kasihMU yang sejati,
bahagia kekal abadi.

Tapi Engkaupun tahu,
onak dan duri pada duniaMU,
Engkau ciptakan pagar rintangan,
harga cintaMU,jiwaku korban.

Tuntun langkahku ini,
tunjukkan jalan yang KAU redai,
jangan KAU biarkan,
hamba terkorban dengan dunia.

Selamatkan dengan rahmatMU,
namaMU biar dalam hatiku,
menanti hari,
di pertemuan yang abadi.
ALLAH,ALLAHU ALLAH,
ALLAHU ALLAH,YA ALLAH!...




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.